Weet jij hoe je leert?

Vanaf het moment dat ik in mijn kinderjaren muziekles kreeg, ben ik al op zoek geweest naar de meest succesvolle manieren om te studeren. Nog steeds vind ik het super leuk om te ontdekken wat werkt en wat niet, en waarom. Het inspireert mij altijd weer om hiermee bezig te zijn. Soms ontdek ik dingen in mijn zoektocht waarvan ik wens dat ik ze jaren eerder had ontdekt. Graag deel ik ze met jou!

 

 

Samenhang

Als je mijn eerdere blogs hebt gelezen, dan weet je dat ik o.a. vaak de tip geef: bekijk het stuk wat je gaat studeren eerst goed, hoe zit het in elkaar, deel het op in stukjes, kijk wat herhaald wordt, enz. (zie ook blog: https://muziekstudio-legato.nl/start-nieuw-stuk-slimme-aanpak/ ). Ik weet uit ervaring dat dit enorm helpt om een stuk snel in te studeren. Ook heb ik ontdekt dat dit te maken heeft met hoe je dingen kunt onthouden door samenhang te zien en logica te ontdekken. 

 

Visie

Een tijdje geleden ontdekte ik het boek:
The Talent Code: greatness isn’t born. It’s grown. Here’s how.
Door Daniel Coyle. 
Het is een beschrijving van de zoektocht naar: wat is talent? Een aanrader als dit onderwerp ook jouw interesse heeft! Het boek onderbouwt helemaal mijn visie over studeren, talent, passie en succes. Want hoe leer je nu eigenlijk, en hoe word je ergens goed in? Wat doen mensen die ergens heel goed in zijn, anders dan anderen?

 

Hoe je leert

“Skill consist of identifying important elements and grouping them into a meaningful framework”.
Ofwel: “Bekwaamheid bestaat uit het identificeren van belangrijke elementen en het groeperen hiervan in een betekenisvol raamwerk“.

Heel belangrijk om te weten! (Lees die zin gerust nog een paar keer en laat het even goed tot je doordringen!) De sleutelwoorden zijn: elementen, groeperen, betekenis.
Losse elementen die samen een betekenis vormen. Zonder betekenis, lukt het je niet iets te onthouden.

 

Een voorbeeld

Een voorbeeld: al jaren lang ben je bezig met taal; lezen, schrijven, spreken. Je hebt hier dus al veel ervaring mee. Een klein experimentje, doe je mee? Lees  de 2 regels hieronder 2 keer en probeer ze letterlijk en op volgorde te onthouden.

Hij vertrekt volgende week vrijdag voor een lang weekend naar Parijs.

Pa verHijkt trdeenwe vovr  volijrv   rijag rde ewel adneeen kgnr  rijosl.

En?
Waarschijnlijk is regel 1 niet moeilijk om te onthouden, na 2 keer lezen kun je hem zo letterlijk opschrijven. Regel 2 is een ander verhaal. Als je die na 2 keer lezen letterlijk op kunt schrijven is dat heel knap! Terwijl er toch dezelfde letters in staan (die je allemaal al jaren gebruikt) en evenveel letters in elk groepje. Maar om er iets mee te kunnen, zoals onthouden, moeten al deze losse elementen wel gegroepeerd zijn in een betekenisvolle manier. In woorden, tot een zin.

 

En zo werkt het ook bij…

Het leuke is dat dit dus zo werkt met alles wat we leren: taal, sporten, muziek maken…. Zowel fysieke (bewegingen) als mentale (begrijpen, onthouden) vaardigheden leer je op deze manier.

Bij het bespelen van een instrument is het dus logisch om een muziekstuk in kleine stukjes te verdelen en die goed in te studeren. Om ze vervolgens in het geheel te plaatsen zodat ze een betekenis krijgen in het geheel. Op deze manier help je jezelf om het motorisch onder de knie te krijgen en de verbanden te zien hoe het stuk in elkaar zit, waardoor je beter weet waar je mee bezig bent en het gemakkelijker kunt onthouden!

 

Tips

Maar hoe kun je dat dan het beste aanpakken? Ik heb hier wat tips voor je!

 

Werk van groot naar klein

Bekijk eerst de structuur van het stuk voordat je gaat beginnen met studeren. Is het een A A B A vorm, of is het steeds couplet en refrein afgewisseld? waar zitten precies de herhalingen?

 

Kies een deel

Het is het meest voor de hand liggend om vooraan in het stuk te beginnen, dus laten we zeggen dat je begint met het intro. Kijk welke noten je daarin tegenkomt, let op de maatsoort en de toonsoort (staan er kruizen of mollen vooraan de notenbalk?). Kijk dan naar de structuur binnen dat intro. Zijn er herhalingen van muzikale zinnen? Of wordt er misschien iets herhaald op een andere toonhoogte? Bekijk ook gelijk de vingerzetting; staat die erbij en klopt die zo, of moet je het zelf even uitpuzzelen?

 

Moeilijke stukjes

Nu je weet hoe het intro in elkaar zit kun je het gaan spelen. Na een poosje studeren zul je ontdekken dat er bepaalde plekjes zijn waar je meer moeite mee hebt. Dan wordt het tijd om die moeilijke stukjes even apart te oefenen. Kijk of je kunt ontdekken hoe je het voor jezelf gemakkelijker kunt maken om te spelen. Waar komt je hand vandaan? Waar moet je naartoe? Kan je een vinger laten staan? Is er misschien een handiger vingerzetting te bedenken, of kan je voor jezelf een “ezelsbruggetje” verzinnen zodat het beter gaat? Dan is het daarna een kwestie van blijven oefenen. Desnoods eerst de handen apart, dan langzaam met 2 handen en rustig het tempo opvoeren als het beter gaat.

 

Volgende

Hierna ga je verder met het volgende gedeelte. Doe dit weer op dezelfde manier als bij het intro staat beschreven.

 

Inpassen

Wanneer je de eerste 2 gedeelten van het stuk redelijk in de vingers hebt, wordt het tijd om aandacht te besteden aan de verbinding! Dit is iets wat vaak een beetje vergeten wordt! Wanneer je 2 gedeelten goed kunt spelen, betekent dit (helaas!) nog niet automatisch dat je dan ook vloeiend achterelkaar door kunt spelen. Ga daar dus ook bewust mee aan de slag! Kijk hoe het eerste stuk eindigt en hoe je het beste een mooie overgang kunt maken. Oefen die overgang ook apart net zolang totdat dit ook vloeiend gaat!

 

Slot

Het echte slot van een muziekstuk is vaak een beetje een verhaal apart. Het is verstandig om ook al snel wanneer je met een nieuw stuk begint, te kijken of het slot lastig is om te spelen. Dat komt namelijk best vaak voor! En als je wacht met het studeren van het slot totdat je de rest van het stuk goed kunt spelen, blijft dat slot altijd een zwakke schakel. En zeg nou zelf, hoe jammer is het als het stuk helemaal goed gaat, maar het slot loopt in de soep! Dan heb je toch altijd zo’n gevoel van: “he bah wat jammer!” Terwijl wanneer je een foutje in het midden van het stuk maakt, maar het slot knalt eruit, je er een prima gevoel bij hebt. Zorg dus dat je het slot goed kunt spelen!

Weet hoe je leert! Dan gaat het veel beter! 😉

Veel studeerplezier!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *