Gemotiveerd blijven, hoe doe je dat?

Gemotiveerd blijven studeren is niet zo gemakkelijk als het in eerste instantie lijkt. Wanneer je begint met het leren bespelen van een instrument is alles nog spannend en nieuw en ben je wel gemotiveerd. Maar hoe houd je die motivatie vast als je al een poosje bezig bent?

 

 

Onderzoek en ervaring

Er is best veel onderzoek gedaan naar hoe motivatie werkt. Dit alleen in meestal in de context van werk: hoe houd je werknemers gemotiveerd, of hoe blijf je als werknemer gemotiveerd. Behalve dat ik er veel over heb gelezen, heb ik in mijn jarenlange lespraktijk ook veel ervaring hiermee opgedaan. Omdat het een heel belangrijk ingrediënt is voor het leren maken van muziek, wil ik je er graag meer over vertellen.

 

Soorten motivatie

Je hebt er vast weleens van gehoord: Extrinsieke motivatie en Intrinsieke motivatie. Bij de eerste word je gemotiveerd door iets wat buiten jezelf ligt: bv. een beloning of angst voor straf. In het  tweede geval komt de motivatie vanuit een behoefte bij jezelf.

 

Een onverwacht antwoord

Ik herinner me nog goed de proefles van een leerling die nu alweer een tijd les bij mij heeft. Hij kwam met zijn moeder naar de proefles. Zoals ik altijd doe, vroeg ik ook aan hem waarom hij op les wilde komen. Meestal is het antwoord dat een bekende ook muziek maakt en dat dat zo leuk is. Maar nee, zijn onverwachte maar heel eerlijke antwoord was: “Nou, ik wil eigenlijk niet, maar papa vond het een goed idee!” Zijn moeder, een beetje in verlegenheid gebracht, zuchtte: “Tja, hij is wel eerlijk….” Ik moest erom lachen, ik kan het wel waarderen als een kind zo openhartig reageert! We zijn maar gewoon gaan proberen hoe hij het vond. Vooral zijn moeder was erg opgelucht dat hij het heel leuk bleek te vinden! In dit geval was het dus extrinsieke motivatie die overgegaan is in intrinsieke!

 

Andersom kan ook!

Heel gemakkelijk gebeurt het omgekeerde: je begint aan muziekles omdat je zelf graag muziek wil kunnen maken. Na een tijdje heb je wel al aardig wat geleerd, maar begin je ook in de gaten te krijgen dat er wel heel erg veel is wat je nog moet leren. En ook dat het nog veel tijd en moeite gaat kosten om zover te komen als je graag wilt! Hoe houd je het dan vol?

 

Tip 1: Werk naar een kleiner doel!

Je moet een doel hebben, het moet zinvol zijn wat je studeert. Zingeving is één van de belangrijkste voorwaarden voor intrinsieke motivatie. Je “grote doel”, om goed te kunnen spelen, is nog een beetje te ver weg om je motivatie vast te houden. Zorg er dus voor dat je altijd een kleiner doel hebt om naartoe te werken. Dat kan bijvoorbeeld zijn:

Een optreden

Een stuk wat je graag wil kunnen spelen

Een techniek die je onder de knie wilt krijgen

Enz…..

 

Tip 2: Maak het niet te gemakkelijk!

Hoe meer moeite je hebt moeten doen om iets onder de knie te krijgen, hoe meer waarde het voor je heeft. Als je iets gelukt is na een flinke tijd hard werken, heb je veel meer voldoening (wat motivatie oplevert) dan wanneer het van een leien dakje gaat. Hoewel het in eerste instantie voelt alsof iets gemakkelijks ook fijner is, blijkt uit onderzoek dat dit juist niet helpt om je gemotiveerd te houden. Ga dus de uitdaging aan!!

 

Tip 3: Een complimentje!

Ik zal altijd iemand een complimentje geven als hij/zij dat verdient! Niet alleen wanneer iemand een goed resultaat bereikt, maar ook als iemand gewoon heel hard zijn best heeft gedaan! Zo’n blijk van waardering zorgt ervoor dat je het gevoel hebt dat het waardevol is wat je hebt gedaan. Wat weer belangrijk is voor je motivatie. Het is ook de reden dat kinderen van mij een sticker krijgen wanneer ze het goed gedaan hebben: een tastbaar complimentje.  Nu ben ik niet altijd in de buurt om je een compliment te geven. Maak er daarom een gewoonte van om jezelf een compliment te geven wanneer je goed gestudeerd hebt of wanneer je iets gelukt is wat nog nooit eerder lukte. Misschien even wennen, maar het werkt echt!!!

 

 

Tip 4: Van jezelf

Hoe meer iets van jezelf is, hoe beter je gemotiveerd blijft. Het is dus goed om zelf een stuk uit te kiezen. Om zelf een eigen stuk te componeren of te improviseren. Doordat je er meer van jezelf hebt ingestopt, is het belangrijker geworden en leuker om te doen.

 

Conclusie

Hoewel ik altijd mijn stinkende best doe om mijn leerlingen gemotiveerd te houden, blijkt uit het bovenstaande verhaal wel dat je er toch zelf voor aan de slag moet. Sorry, makkelijker kan ik het niet maken. En dat wil ik ook niet want dat is niet goed voor je! 😉 Ga ervoor!!

 

Heel veel studeerplezier!