Falen en succes, onlosmakelijk verbonden!

“Succes bestaat uit het gaan van mislukking naar mislukking zonder je enthousiasme te verliezen.” Winston Churchill

 

Mislukkingen, falen: Je kunt er niet omheen en moet dat ook niet willen. Het zijn woorden met een hele negatieve lading, maar onterecht! Je leert vooral van dingen die net iets te moeilijk voor je zijn. “Je leert het meest van je fouten” is dan ook niet zomaar een uitspraak. Vele studies tonen aan dat je hersenen en zenuwstelsel veranderen en effectiever gaan werken door intensieve oefening, die gepaard gaat met vallen en opstaan. Het is net als met sporten: je moet net een beetje zwaarder trainen dan je goed afgaat, om je conditie/spieren op te bouwen. Dit is het geval met iedere vaardigheid die je je eigen wilt maken. Of het nu timmeren, een nieuwe taal leren of muziek maken is, maakt niet uit. Je leert pas echt als je uit je comfortzone stapt. Als je angst hebt om te falen, en daarom maar liever in je comfortzone blijft, zal je altijd alleen maar willen doen wat je goed kan, wat een groot obstakel is om te leren. Het is dus, zoals Tal Ben-Shahar ook schrijft in zijn boek The Persuit Of Perfect: “Leer te falen of faal te leren!” 

De tips voor vandaag:

Zie een mislukking dus niet als een drama, zie het als een dappere poging waardoor je weer iets geleerd hebt wat je anders niet geleerd zou hebben.

Laat een mislukking je vooral ook niet ontmoedigen of je enthousiasme verminderen! Bedenk dat het echt iedereen overkomt die zo dapper is om uit zijn/haar comfortzone te stappen.

Studeer en leer in je streched-zone, dus net iets moeilijker dan je kan. Als je te moeilijk wilt, heb je kans dat de moed je in de schoenen zakt. Ook weer net als meer sporten: door te zwaar te trainen loop je grote kans op blessures.

Tot slot nog een mooie quote om de moed erin te houden!

Be a Winner!

Veel studeerplezier!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *