Hoe snel je vooruitgaat als je muziek studeert, hangt van meerdere dingen af. Sommige omstandigheden heb je niet in de hand. De hoeveelheid tijd die je erin steekt, is natuurlijk belangrijk. Toch is dat niet het enige wat bepaalt hoe snel je vorderingen maakt. De manier waarop je het studeren aanpakt is zelfs nog belangrijker. Hoeveel tijd jij hebt om te studeren is iets waar ik geen invloed op heb. Maar ik kan je wel 2 tips geven waar ook jij profijt van kan hebben, als je ze toepast. Nieuwsgierig wat die tips zijn? Ik zal je alvast verklappen dat het te maken heeft met succes ervaringen…

 

Winnen

Uit onderzoek blijkt dat je na een win-ervaring een veel grotere kans hebt dat je de volgende keer weer wint. Door te winnen (een succeservaring) verandert er iets in je hersenen, waardoor je beter gaat presteren. Het grappige is wel, dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt hoe het komt dat je die eerste keer gewonnen hebt. Ook als je wat hulp hebt gehad, of als je tegenstander gewoon niet sterk was; het effect blijft hetzelfde. Andersom geldt ook: als je verliest, wordt de kans veel groter dat je daarna ook weer verliest.

(Hmm, en ik altijd maar vol blijven houden naar mijn kinderen toe, dat meedoen belangrijker is dan winnen… Zat ik er dan toch naast?)

Maar muziek studeren is geen wedstrijd…

Dat klopt. Maar als je jezelf wilt verbeteren, kun je wel het principe van winnen gebruiken. Als je voor jezelf een doel stelt, en je haalt dat doel, dan voelt het als een overwinning! Je bent dan weer beter toegerust om je volgende doel te behalen. Zo kom je in de “Winning Mood!” en ga je lekker vooruit!

 

Het kan ook tegen je werken

Want helaas werkt het ook weer andersom. Haal je je doel niet, dan wordt de kans groter dat je ook het volgende doel niet haalt. Het is dus belangrijk dat je een doel kiest wat wel haalbaar is! Liever een kleiner doel wat je haalt, dan een groter doel wat je mist.

 

2 tips

Daarom nu 2 praktische tips om ervoor te zorgen dat je succes ervaring op succes ervaring stapelt!

1: Breek een groot doel in kleine stukjes. Vaak een klein doel halen helpt je vooruit en houd je gemotiveerd. Terwijl 1 groot doel je die boost maar 1 keer geeft, en het is ook nog eens veel moeilijker te halen!

2: Zorg dat je doel haalbaar is! Als je te veel van jezelf vraagt, waardoor je het doel niet haalt, maak je het voor jezelf alleen maar moeilijker. Voor je het weet heb je geen motivatie meer en geef je de moed op. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, en ook niet nodig!

 

Voorbeeld

Ik sprak deze week via Skype een leerling die vertelde dat ze niet zoveel geoefend had als dat ze eigenlijk had willen doen. Ze zat niet zo lekker in haar vel, en was ook pas met een nieuwe baan gestart. Daardoor had ze ’s avonds nog maar weinig energie en zag ze er tegenop om dan piano te gaan studeren. Op de bank naar de televisie kijken bleek een stuk aanlokkelijker. Maar eigenlijk voelde ze zich daar dan ook wel weer schuldig over.

 

Herken je het patroon?

-Het doel is te groot: een nieuw stuk gaan instuderen op een moment waarop je dat gewoon niet trekt.
-Vervolgens haal je het doel niet: je gaat toch maar tv kijken i.p.v. piano spelen
-Het blijft aan je knagen: wat slecht dat ik niet gestudeerd heb. Zie je wel, het wordt nooit wat….

Weg motivatie!

 

Doorbreek dat patroon!

Wat is wel haalbaar wanneer je moe bent. Bijvoorbeeld: 10 minuten piano spelen, geen nieuw stuk, maar een al eerder gestudeerd stuk wat niet zoveel moeite kost. In het weekend, wanneer je energie het wel toelaat, aan een nieuw stuk gaan beginnen.

Wat gebeurt er dan:
-Je haalt je doel
-Je bent met pianospelen bezig, dus je gaat (al is het maar een klein beetje) wel vooruit
-Je voelt je een stuk beter over jezelf: je bent toch zinvol bezig geweest
-Je blijft gemotiveerd en houdt er plezier in
-Daardoor ga je weer met goede moed aan je volgende doel werken, en haal je die ook

Veel beter!

 

Dus…

-Breek een groot doel in kleine stukjes
-Zorg dat je elk doel haalt
Het werkt echt
Probeer maar 😉

Veel studeerplezier!

9 antwoorden
  1. Ben Weppelink
    Ben Weppelink zegt:

    Mooie tip, ik ben een stress kip ik heb 2 burnouts gehad. Dus ik heb zwarte gaten, dan heb ik weinig zin om wat te doen. Bedankt groetjes Ben.

    Beantwoorden
    • Anita Delfos
      Anita Delfos zegt:

      Beste Ben, ik hoop dat deze tips je dan stimuleren om wat te gaan oefenen en dat je mede daardoor, je weer wat beter gaat voelen!

      Beantwoorden
  2. Harry Wapenaar
    Harry Wapenaar zegt:

    Mijn complimenten voor je zeer positieve stukjes over het piano-
    spelen!
    Ik ben zelf een 79 jarige amateur pianist. Ik speel zowel klassiek als
    jazz. (Uiteraard op amateurniveau!
    Ik heb jaren klassiek les gehad van Jan Willem Passchier. Een geweldige leraar!
    Momenteel heb al een poosje jazz
    pianoles van Rob van Kreeveld, de jazz piano goeroe van Nederland.
    Ik ben vaste pianist van vier big bands in Rotterdam, Den Haag en Rijswijk. Ik begeleid ook af en toe
    opera zangeressen. Ook ben ik
    pianist geweest van een paar koren. Ik ben een echte pianofreak!
    Groetjes Harry Wapenaar

    Beantwoorden
    • Anita Delfos
      Anita Delfos zegt:

      Beste Harry, dankjewel voor je complimenten! Je hebt inderdaad geweldige leraren gehad en wat leuk dat je nog zo actief bent!

      Beantwoorden
  3. Koos Spee
    Koos Spee zegt:

    Het klinkt allemaal zo logisch Anita, maar je moet er wel even opkomen en het dan ook nog duidelijk kunnen opschrijven, dat is je gelukt. De ervaring leert zelfs dat als je een keer geen zin hebt en je zet je er dan toch toe om voor 10 minuten achter de piano te gaan zitten dat het zo maar een kwartier of langer wordt. Het is net als met wandelen, moet je eigenlijk (zeker als je wat ouder wordt) ook elke dag doen, in ieder geval zo’n 20 minuten buiten actief zijn. Soms heb je geen zin en krijg je inderdaad ook dat gevoel als je niet gaat, dat je een slappeling bent. Maar lukt het om tegen je zin toch even te gaan wandelen dan kan de ronde zo maar groter worden dan je van plan was en geeft het naderhand ook een voldaan gevoel.

    Beantwoorden
    • Anita Delfos
      Anita Delfos zegt:

      Dat is waar Koos, het is allemaal best logisch! Misschien dat je er daarom ook vaak niet bij nadenkt en het dan juist misgaat. En het is precies zoals je zegt: als je eenmaal bezig bent, krijg je er vaak plezier in en blijf je langer bezig dan gepland. Maar ook als dat niet het zo is, heb je in ieder geval je best gedaan, wat toch een goed gevoel geeft.En dat is zeker niet alleen het toepasbaar bij muziek maken!

      Beantwoorden
  4. Sjon Baum
    Sjon Baum zegt:

    Hallo, ik speel al meer dan een jaar keyboard. Maar ik wil niet alleen maar spelen maar ook meer de theorie leren. Ik beweeg mezelf ertoe om drie a vier keer per week hier actief mee bezig te zijn. De tijd die ik hieraan besteed is zo. ‘n drie kwartier of een uur per keer. De ene keer ga ik spelen en andere avonden stort ik me vol op de theorie. Soms heb ik het gevoel dat ik denk dat ik te langzaam vorderingen maak, maar ik weet ook dat dat beslist niet zo is en dat wat ik nu doet al heel veel kan. Ik ben daar ook heel trots op. Ook na het werk en hoe moe ik ook ben. Ik ga het doen omdat het moet van mezelf. Dus ik kan iedereen aanraden om nooit op te geven.

    Beantwoorden
  5. Koos Spee
    Koos Spee zegt:

    Las de reactie van Sjon op de blog van Anita. Ik vind het heel knap dat Sjon ook behoorlijk wat tijd steekt in de theorie. Dat schiet er vaak bij in omdat je weer snel achter het klavier kruipt. Ben overigens wel benieuwd en misschien wil Sjon dat wel vertellen, wel studieboeken er worden gebruikt voor het bestuderen van de theorie.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *