Vaak hoor ik van mensen die geen muziekinstrument bespelen dat ze het niet doen omdat ze geen “talent” hebben. Als jij denkt dat je geen talent voor muziek hebt, maar je zou wel dolgraag een instrument willen leren spelen, heb ik goed nieuws! Met passie en doorzettingsvermogen kan jij het ook leren!

  

 

 

Talent is vooral hard werken!

Het is waar: bij de ene leerling lijkt het allemaal gemakkelijker te gaan dan bij de andere. Toch is “talent” een veel minder belangrijke factor voor wat je kunt bereiken dan passie en de hoeveelheid tijd en energie die je erin wilt steken. Het moeilijkste van het hele proces is eigenlijk nog de lange adem die je (figuurlijk gesproken) moet hebben. Je succes is veel meer afhankelijk van je doorzettingsvermogen en je wil om er hard voor te werken, dan hoeveel talent je hebt. En dat geldt niet alleen voor muziek maken, maar voor alles waar je goed in wilt worden!

 

Wonderkind

Afgelopen week zag ik in het Jeugdjournaal een item dat ging over een 12 jarige jongen uit Korea. Hij exposeerde met zijn eigengemaakte schilderijen in een bekende galerie in New York. Nu heb ik geen verstand van schilderijen, maar ook ik kon wel zien dat de grote werken die hij maakt, heel bijzonder zijn! Evengoed was ik toch wel verbaasd om te horen dat zijn werken toch wel tot zo’n $130.000 (!) per stuk op konden leveren. Wauw, dan zal het inderdaad wel heel goed zijn! “Wat een talent”, zei mijn zoon toen hij dat hoorde. “Dat zou ik nooit kunnen.”

 

Achtergrond

Maar wat is talent nu eigenlijk? Als je het hele nieuwsitem bekeek, dan hoorde je ook het verhaal van zijn moeder. Hoe hij op 4 jarige leeftijd heel boos was dat zijn oudere broers op kunstles zaten en hij daar nog niet naar toe mocht. Hoe hij toen al, dag in dag uit, met tekenen en schilderen bezig was. Kunst beoefenen is in dat gezin iets heel belangrijks. Hij mocht dan ook een schilderij in de galerie van zijn moeder hangen en verkocht zijn eerste schilderij toen hij 6 jaar oud was! Ook al is hij pas 12 jaar, hij heeft al 8 jaar van dagelijks schilderen achter de rug. Dan vind ik dat zijn talent toch voor een heel groot gedeelte bestaat uit een passie voor de schilderkunst en hard werken.

 

Kanjer!

Zijn verdiende geld geeft hij trouwens voor het grootste deel weg aan kinderen in Korea die geen geld hebben om een benodigde medische ingreep te betalen. Wat een kanjer! Het gaat hem er dus duidelijk niet om veel geld voor hemzelf te verdienen, hij kan het schilderen gewoon niet laten!

 

Opvatting

Denk  jij dat bij je geboorte al vast staat hoeveel talent je hebt? Of denk je dat het groeit naarmate je er meer tijd en energie in stopt? Ga jij uit van theorie 1 of 2? Hoe je zelf denkt over jouw talent heeft veel invloed op hoe snel je vooruit gaat en hoever je uiteindelijk komt.

 

Theorie 1

Stel, je denkt dat opvatting 1 voor jou opgaat: De hoeveelheid talent die jij hebt ligt vast. Deze opvatting heeft grote gevolgen voor je gedrag. Je voelt het alsof je continu moet bewijzen dat je veel talent hebt, dus komt je focus vooral te liggen op het vermijden van fouten. Want als je het niet goed doet, dan heb je blijkbaar niet genoeg talent. Nieuwe uitdagingen ga je dan het liefste vermijden, want stel je voor dat je het niet gelijk kan!

 

Theorie 2

Ga je uit van theorie 2, dan denk en reageer je heel anders. Wanneer je ervan overtuigd bent dat je talent kan groeien, en je wilt graag talentvol zijn, dan wil je nieuwe dingen leren. Je zal er niet op gefixeerd zijn om te laten zien hoe goed je bent, maar veel meer op goed je kan worden! Fouten maken is dan niet erg, want daar leer je van. Nieuwe uitdagingen helpen je nieuwe dingen te leren en die ga je dus juist niet uit de weg!

 

Het gevolg

In het kort komt het er op neer dat aanhangers van beide theorieën gelijk reageren zolang er geen moeilijke dingen op hun pad komen. Wanneer het wel moeilijk wordt en je gaat uit van een vaste hoeveelheid talent, dan geef je al snel op. Wanneer je uitgaat van een groeiend talent en het wordt moeilijk, krijg je alleen maar zin om de uitdaging aan te gaan. Je weet immers dat je ervan gaat leren en het je talent laat groeien! Je bent veel meer met het proces bezig, waardoor het resultaat vanzelf volgt.

 

Laat het groeien!

Je leert dus sneller en beter, en komt uiteindelijk ook verder, door uit te gaan van theorie 2.  Iedereen heeft  talent, maar waar het om draait is: laat jij het ook groeien?

Moet je iets nieuws leren en vind je het moeilijk? Mooi, dan ga je er dus veel van leren! Maak je fouten? Heel goed, laat maar groeien dat talent!

Ook wanneer het tegenzit en het moeilijk is, blijven volhouden! Houd je passie levend! Hier een paar tips:

-Oefen op een vast tijdstip.

Als je er een gewoonte van maakt om het steeds op hetzelfde tijdstip of moment van de dag te doen, kost het minder moeite.

 

-Geen discussie met jezelf

Op dat vaste tijdstip ga je ook echt oefenen. Je gaat dus niet nadenken of je wel zin hebt, of dat je misschien wel een dagje over kunt slaan. Denk aan tandenpoetsen, dat doe je ook gewoon! PUNT

 

-Bouw de oefentijd op

Stel geen te hoge verwachtingen aan jezelf. Wanneer je pas begint is 20 minuten al best lang. Merk je dat je daar tegenop ziet, doe het dan 10 minuten. Als dat goed gaat probeer je steeds een paar minuten langer te oefenen.

 

-Vertel het in je omgeving

Wanneer je je huisgenoten van je voornemen om dagelijks te oefenen op de hoogte stelt, heeft dat een positieve invloed. Je wilt immers wel nakomen wat je gezegd hebt. Misschien helpen ze je zelfs wel herinneren dat je nog niet geoefend hebt!

 

-Gebruik een reminder en een timer

Stel je reminder in op het tijdstip dat je wilt gaan oefenen. Geen excuus dat je het vergeten bent! Zet je timer op hoe lang je wilt oefenen en spreek met jezelf af dat je pas mag stoppen wanneer je timer af is gegaan. Langer mag wel, korter mag niet!

 

-Begin met het moeilijkste.

Het moeilijkste hoeft niet het moeilijkste stuk te zijn, het kan ook die oefening zijn die je niet zo leuk vindt om te doen. Als je als eerste doet waar je het meest tegenop ziet, heb je daarna de tijd voor de leukere dingen en achteraf het fijne gevoel dat je goed gestudeerd hebt!

-Maak saaie dingen zelf leuker!

Vind je toonladders of techniek oefeningen saai? Maak er een sport van om ze zo mooi en zorgvuldig mogelijk te spelen. Of zet de metronoom erbij en probeer het steeds een tandje sneller. Geniet van het goede gevoel dat je je vingers steeds beter onder controle krijgt en dat het steeds beter gaat klinken! Vraag aan je docent tips om de oefeningen spannender te maken.

-Spreek af met andere muzikanten.

Samen aan een stuk werken is gezellig en bovendien is het een stok achter de deur om te oefenen: je wilt toch niet als enige zitten stuntelen….? Verder leer je van elkaar en kun je elkaar motiveren.

 

Trots!

En als je dan na hard geoefend te hebben, een stuk kunt spelen, dan mag je trots zijn op jezelf! Jij hebt dan zelf ondervonden dat “talent” geen cadeautje is wat je kant en klaar hebt gekregen bij je geboorte. Maar wat je verdiend hebt door ervoor te werken!

Veel studeerplezier!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *