Positief blijven helpt je verder!

Positief blijven denken tijdens het studeren helpt je verder. Vele onderzoeken hebben aangetoond dat je verder komt met een positieve instelling, ongeacht wat je doet. Met muziek leren maken is het niet anders. Ik zal je wat voorbeelden geven en tips hoe ook jij er je voordeel mee kunt doen!

“Kijk altijd naar de zon, dan vallen de schaduwen achter je.” Helen Keller

Op weg naar je doel

Mensen die meestal de positieve kant van iets in kunnen zien, laten zich niet snel ontmoedigen. Ze zetten dóór, ook als het even niet wil lukken. Ze houden het doel voor ogen en blijven die kant bewegen. Op deze manier komen ze steeds dichter bij hun doel.

Obstakels

Wanneer je graag muziek wilt leren maken, kun je natuurlijk denken: “Zo goed word ik nooit, ik kan dat niet!” Of: “Ik heb toch niet genoeg talent om dat te kunnen leren!” Maar met deze negatieve gedachten kom je er zeker niet! Door deze gedachten als de waarheid te beschouwen, blokkeer je de weg naar je doel. Je maakt zo je eigen obstakels! Het is wel zo gemakkelijk: want als je het toch niet kunt leren, hoef je ook de moeite er niet voor te doen om het te proberen. Maar waar baseer je dat dan op? Waarom zou je er niet gewoon mee beginnen en kijken hoever je komt? Gun jezelf de kans om het serieus te proberen. Stel een lange termijn doel, dat is de eerste stap. Zelfs al zou je dat doel niet helemaal bereiken, dan is dat nog niet erg. Leren doe je er zeker van. Stapje voor stapje kan ook jij naar je doel toe bewegen. Wat in ieder geval zeker is: als je niet op weg gaat, kom je er zeker nooit!

Negatieve gedachte

Ik ben een positief ingesteld persoon. Betekent dat dan dat ik nooit een negatieve gedachte heb? Jawel hoor, die heb ik ook regelmatig. Dat is niet iets wat je helemaal kunt uitbannen. Maar hoe je met die gedachte omgaat, heb je wél zelf in de hand! Als er iets gebeurt wat voor jou ongewenst is, dan zal je eerste gedachte erover negatief zijn. Maar wanneer je beseft dat die negatieve gedachte het obstakel vormt om je doel te bereiken, en niet de gebeurtenis zelf, ben je al een heel eind op de goede weg. Dus in plaats van je eerste negatieve gedachte direct te geloven, kun je beter gaan bedenken hoe je het een positieve draai kunt geven.

Voorbeeld

Stel, je bent aan het studeren en je blijft steeds steken op een bepaalde plek in het muziekstuk. Je kunt dan denken:” Alweer fout! Zie je wel, ik leer het nooit!” Op deze manier plaats je een groot rotsblok op de weg naar je doel. Want als jij gelooft dat je het nooit zult leren, krijg je daar gelijk in! Probeer dus in zo’n situatie eerst te bekijken wat er precies gebeurt: ”Het gaat nu voor de 4e keer fout.” Denk dan even rustig na. “Blijkbaar werkt het zo niet. Wat zou ik kunnen veranderen zodat het misschien wel gaat lukken?” Hoewel de situatie (4 keer dezelfde fout maken) niet is veranderd, blijf je op deze manier wel gemotiveerd om het te blijven proberen. Zie je fouten als leermomenten!

“Mislukkingen en tegenslagen zijn kansen om het opnieuw te proberen en beter te maken.” Henry Ford

Kijk naar het geheel

Je kunt meer dan je denkt! En het is meestal zo dat een negatieve gedachte niet reëel is. Dat kun je vaak ontdekken door naar het grotere geheel te kijken. Leren begint altijd met nieuwe inzichten en het bekijken van een situatie vanuit een ander perspectief. Een gebeurtenis is pas negatief wanneer jij zelf die betekenis eraan geeft. Dan wordt het voor jou een waarheid.

De wijze mannen en de olifant

Deze Boeddhistische anekdote gaat over het belang van het geheel zien om je een goed beeld van de situatie te kunnen vormen.
“Zes wijze, blinde mannen beschrijven een olifant. De eerste man betast het oor van de olifant en zegt dat de olifant als een dikke deken is. De tweede voelt aan de slagtand en zegt dat de olifant scherp en puntig is. De derde voelt aan de poot en komt tot de conclusie dat het dier er uitziet als een boomstronk. De vierde voelt aan de flank van de olifant en gelooft dat de olifant er uitziet als een muur. De vijfde voelt aan de staart en is ervan overtuigd dat de olifant is als een touw. En de zesde man legt zijn hand op de kop van de olifant en zegt dat het hem doet denken aan een rots.”

Wie heeft er gelijk?

Hoewel alle zes blinde, wijze mannen op hun eigen manier gelijk hadden, heeft niemand de olifant recht gedaan in zijn omschrijving. Het hele plaatje is zo anders dan de losse waarneming van een onderdeel! Wanneer er iets niet lukt met studeren en je wordt boos, ongeduldig of gefrustreerd, denk je al snel: “Ik leer het nooit!” Maar dan ben je net als één van die blinde, wijze mannen. Je baseert dan je gedachte op een onderdeel en niet op het gehele plaatje. Dat dit nu niet wil lukken zegt niet dat het je nooit zal leren. Alles wat je nu kan heb je ooit moeten leren, en dat is je ook gelukt! Sommige dingen sneller dan andere, maar uiteindelijk heb je het geleerd. Niet door het op te geven, maar door positief te blijven en te blijven proberen.

Haal meer uit jezelf

Een aantal jaren geleden was men ervan overtuigd dat we maar 10 procent van onze hersencapaciteit benutten. Dat is bizar weinig. De nieuwste studies wijzen erop dat het waarschijnlijk zelfs nog minder is, meer in de buurt van de 2 procent. Kun je nagaan wat je zou kunnen bereiken als je zelfs maar 20 procent van je hersencapaciteit zou benutten! Hoe je meer uit je hersenen kan halen? Door te blijven leren! Zelf muziek maken is een ideale training voor je hersenen. Ook jij kan het! Denk positief en ga aan de slag!

Veel studeerplezier!