Je weet vast al wel dat je het beste bij een nieuw muziekstuk eerst de handen apart kunt oefenen. Zeker als het een stuk is wat moeilijk voor je is. Maar wat moet je doen, als je het goed met beide handen apart kunt spelen, en het toch met 2 handen tegelijk maar niet wil lukken??

 

 

Wil je liever de video kijken dan de blog lezen? Hieronder vind je de link:

De video: Maak kleine stappen

De stap is te groot.

Het is een veel voorkomend probleem bij leerlingen. De stap van handen apart naar 2 handen tegelijk is soms best groot en vele malen moeilijker. Zelfs in een heel langzaam tempo. De stap is dan gewoon nog te groot. Je moet dus op zoek naar een tussenstap in het oefenen. “Maar hoe doe je dat dan?” Vraag je jezelf wellicht af. Dat is afhankelijk van de situatie!

 

Voorbeelden en tips

Afgelopen week ben ik bij 3 verschillende leerlingen hiermee bezig geweest. Alledrie op een ander niveau en met andere stukken. Ik zal je vertellen wat er gebeurde en welke tips ik gegeven heb!

 

Akkoorden met rechterhand en basnoot links

 

Deze leerling speelde met de rechterhand akkoorden in verschillende liggingen. Het ging erom verschillende liggingen van de akkoorden te spelen met een vingerzetting die erbij genoteerd stond. Op zich gingen de akkoorden in de rechterhand best goed. En de linkerhand was helemaal niet moeilijk: alleen de grondtoon van het akkoord. Dus als de rechterhand 4 tellen C akkoord had, moest de linkerhand tegelijkertijd de C spelen. Dat lijkt niet zo moeilijk! Maar wanneer je al je aandacht nodig hebt voor de rechterhand, is dat het toch wel!

 

De tip die ik hem gegeven heb is:

Zeg hardop wat je moet doen met links, terwijl je rechts speelt. Dus speel je rechts een C akkoord, dan zeg je tegelijk: “C” Dat moet je echt hardop doen, dat werkt het beste!
Na dit een paar keer gedaan te hebben, ging het ook met 2 handen tegelijk al beter. Mijn leerling vond het een goede tip!

 

Kleine stapjes

De gedachte die erachter zit is dat je het in heel kleine stapjes moeilijker maakt. Is de stap te groot, dan lukt het niet. Door hardop te zeggen wat je moet doen, haal je iets van de aandacht voor je rechterhand weg. En tegelijkertijd besef je beter wat je precies moet doen en wat je gaat doen. Dat helpt om het sneller onder de knie te krijgen.

 

Blues riff met walking bass

De 2e leerling die afgelopen week met zo’n zelfde probleem zat, was iemand die een Blues riff aan het instuderen was. Na hard studeren zat de rechterhand er best goed in. De rechterhand partij van die riff (een kort muziekstukje wat vaak herhaald wordt en je op vele stukken kunt toepassen) is ritmisch lastig. Met syncopen , triolen en achtste noten die in jazz style gespeeld moeten worden. De linkerhand partij is eigenlijk niet moeilijk. Daar heb je iedere tel maar één noot. Het is een simpele lopende bas partij. Je zou dan kunnen denken dat het niet moeilijk is om de linkerhand erbij te spelen. Nou, dat denk je dan verkeerd!

 

Het probleem

Het probleem zit het hier in het vasthouden van de beat en die met je linkerhand laten horen. Die linkerhand wil veel liever de rechterhand in het ritme volgen! Dus moet je die linkerhand op een meer eenvoudige manier trainen, om in plaats van het ritme van de rechterhand, de beat te blijven volgen!

 

Tip 2

De tip die ik gegeven heb aan deze leerling is om met de linkerhand de beat op zijn been te slaan terwijl hij rechts de riff speelt. Op die manier hoef je niet aan de noten van de linkerhand te denken, maar oefen je wel de onafhankelijkheid tussen linker en rechterhand. Wanneer deze oefening lukt, kun je het met de noten in de linkerhand gaan proberen.

 

Menuet van Bach

De 3e leerling waar ik over wil vertellen, was begonnen met een menuet van Bach. Het menuet dat je wel kent van de Efteling. Het klinkt vanuit de paddestoelen in het sprookjesbos! De melodie is dus heel bekend en kon deze leerling naar een week ook prima spelen. De linkerhand ging ook wel. De noten zijn daarvan niet moeilijk, maar je hoort er geen melodie in, waardoor het lastig oefenen is. Je kunt je er dan geen voorstelling van maken hoe het moet gaan klinken.

 

Tip 3

Deze leerling speelt thuis op een digitale piano met een opname mogelijkheid. Ik heb haar het advies gegeven om de melodie van de rechterhand op te nemen. Ze kan dan steeds de linkerhand “live” erbij spelen. Wanneer je het op die manier oefent, ga je veel beter horen hoe de partijen van die 2 handen een geheel moeten vormen. Je oefent maar 1 hand, maar je leert tegelijk hoe het resultaat met 2 handen moet klinken.

Ik ben benieuwd hoe het deze week met de leerlingen gaat; of deze tips ze goed geholpen hebben.

Ik hoop ook dat jij er je voordeel mee kunt doen. Ik wens je veel studeerplezier!