Gefrustreerd? Zonder gestuntel geen vooruitgang!

Je weet wel hoe het moet, maar op de één of andere manier wil het niet lukken. Je probeert het nog een keer, en nog een keer. Het lukt nog steeds niet. Je denkt: wat een gestuntel, ik kan er niets van!

Herkenbaar?

Dan ben je daar niet alleen in!

 

Lees in deze tips hoe je daar het beste mee om kunt gaan.

 

Verwachtingen

Ik merk vaak bij leerlingen dat ze snel gefrustreerd raken wanneer in zo’n situatie zitten. Wel weten hoe het moet, maar het toch niet voor elkaar krijgen. Toch is het niet reëel en ook niet handig om daardoor gefrustreerd te raken. Iets weten is nu eenmaal iets heel anders dan iets kunnen! Om iets te kunnen moet je veel meer in werking stellen dan bij alleen iets begrijpen. Begrijpen doe je alleen met je verstandelijke vermogen. Voor de  uitvoering ervan, moet je veel dingen doen die een heel precieze coördinatie vereisen. Dat is andere koek!

 

Alles moet je leren

Alles wat je nu kunt, heb je ooit moeten leren: lopen, praten, fietsen, enz. Dat heb je allemaal geleerd door het ontelbaar keren te proberen, ontelbaar keren onderuit te gaan, en toch te blijven proberen. Dan komt er een periode dat je een paar stapjes kunt zetten, een paar woordjes kunt zeggen, een klein stukje rechtuit kunt fietsen. Maar om het echt goed te kunnen is nog heel veel meer oefening nodig! Als je in die periode van je leven ook had gedacht: “ Wat een gestuntel, ik leer het nooit!” , had je het waarschijnlijk opgegeven en nooit leren lopen, praten, fietsen…

 

De juiste instelling

Fouten maken hoort erbij. Natuurlijk zou het leuk zijn als je het na 3 keer spelen altijd foutloos zou doen. Maar helaas, zo werkt het niet! Wanneer je daar gefrustreerd om raakt, maak je het jezelf alleen maar moeilijker. Niet doen dus! Wanneer je de frustratie op voelt komen, denk dan maar: ik krijg hier geen blauwe plekken van, of een tand door mijn lip, zoals bij leren lopen. Het hoort erbij!

 

Leren van je fouten

Het is een leerproces en geen gestuntel. Wanneer je dat geaccepteerd hebt, kun je jezelf gaan concentreren op het ontdekken wat er precies mis gaat en waardoor dat komt. Misschien is een andere vingerzetting beter, houd je je handen niet op de juiste plek, moet je een bepaalde vinger meer aandacht geven, kun je toch beter een langzamer tempo nemen..

 

Oefen het in kleine stukjes

Wanneer je een moeilijk stuk in studeert, doe het dan in kleine stukjes. Neem een maat, of zelfs een gedeelte van een maat wanneer het heel moeilijk is, en speel dat net zolang achter elkaar, totdat je het minimaal 3 keer foutloos achterelkaar kunt spelen. Neem dan op zelfde manier het volgende stukje onder handen. Wanneer dat ook 3 keer foutloos is gelukt, speel je beide stukjes achter elkaar. Lukt dat ook? Dan ga  je weer een maat verder.

 

Het gaat sneller dan je denkt

Het lijkt misschien dat het op deze manier heel lang duurt voordat je het hele stuk kunt spelen. Toch wil ik je uitdagen om het te proberen. Je zult verstelt staan hoe goed het werkt! Regelmatig help ik een leerling op deze manier in de les een stukje in te studeren. Wat in een week thuis oefenen niet gelukt is, lukt dan vaak al in 10 minuten.

 

Conclusie

Wanneer je precies weet hoe het moet, maar het lukt niet?

Tip 1:

Oefen dan in kleine stukjes, en speel zo’n stukje van bv. Een maat eindeloos totdat het goed gaat.

Tip 3:

Let goed op wat er precies niet goed gaat en schenk daar aandacht aan.

Tip 3:

Zie het niet als gestuntel maar als een leerproces.

Tip 4:

Blijf volhouden! Zo heb je ook leren lopen!

 

Veel studeerplezier!